Iceea

Jag är en av många som i det tysta försöker anpassa mig till det "normala" människor kallar vardag. Som en kameleont byter jag färg för att inte avslöja mina inre demoner

Ernst Örtströmming

Kategori: Julkänslor

Vid ca 04:00 natten till idag gjordee jag dessa till min far.
Vad gör man inte för sin familj...
(receptet finne du längst ned)
 
 
 
 
 
 
 
RECEPT:
 

Ernsts örtströmming

Ingredienser

·         600 g  färsk strömning, filéad

·         2 dl  blandade örter, t ex dill, persilja, dragon, basilika

·          salt

·          peppar

·         1 dl  ättika 12%

·         2 dl  socker

·         3 dl  vatten

·         1 msk  kryddpeppar

·         1 msk  rosépeppar

·         2  rödlökar

·         1 knippe  salladslök

·         1  morot

·          ströbröd

·          smör

Gör så här

1.      Strömming
Klipp bort ryggfenan på strömmingarna. Para ihop dem två och två med så lika storlekar som möjligt. Salta lätt på köttsidan och strö på hackade örter. Lägg ihop strömmingarna två och två med skinnsidan utåt. 

2.      Vänd strömmingsparen i ströbröd och stek dem i omgångar i smör. Lägg över på ett fat och låt svalna. 

3.      1,2,3-lag med smak

4.      Koka ihop ättika, socker, vatten och kryddor tills sockret löst sig. Låt svalna av. 

 

Kommentera inlägget här: